Tjänst under avveckling

Dessa sidor kommer att tas bort 2023-01-01

Dokumenthistorik

DatumVersionNamnFörändring

 

0.1Dokument upprättat i Confluence





1. Dokumentinformation


1.1. Syfte

Detta dokument beskriver funktionstest av Lokala Säkerhetstjänster för att verifiera en installation eller uppgradering till version 2.17.

1.2. Sammanfattning

Efter en genomförd installation eller uppgradering av Lokala Säkerhetstjänster ges möjlighet att köra funktionstester mot några av de webbtjänster som ingår i säkerhetstjänster samt manuella tester via GUI . Detta gör det möjligt att verifiera att systemet fungerar tillfredsställande innan driftsättning. Testerna körs med hjälp av SoapUI som är ett verktyg för att testa webbtjänster via ett grafiskt gränssnitt. SoapUI är utvecklat under opensource-licens och finns både i en gratisversion och en utökad betalversion, SoapUI Pro. De tester som är beskrivna här är verifierade med gratisversionen.

2. Förutsättningar


Det förutsätts att vissa kriterier är uppfyllda innan testerna kan starta:

2.1. Automatiska tester:

  • SoapUI
  • Ett SITHS-funktionscertifkat som används för att testa säkerhetstjänsters webbtjänster
  • Dessutom behövs följande uppgifter vid anrop till webbtjänsterna (för t.ex. registrering av spärr)
    • Testanvändare (kan vara samma som användaren i de manuella testerna)
    • Testpatient (Validerade personidentiteter för personnummer, samordningsnummer samt nationellt reservidentitet).
    • Testvårdgivare och testvårdenhet

2.2. Manuella tester

  • En användare med SITHS-kort som är upplagt i HSA med minst två stycken medarbetaruppdrag
  • Testpatient som ska användas vid testerna. (denna bör finnas i Personuppgiftstjänsten (PU-tjänsten) för att namnuppslagning ska kunna ske i GUI)

2.3. Installation av lokala säkerhetstjänster

Testerna nedan är anpassade för att testa lokala säkerhetstjänster 2.17 med alla lokala tjänster installerade (Autentisering, Spärr,Samtycke och Logg/loggrapport). Har man inte installerat alla tjänster kan man köra de specifika testerna för respektive tjänst istället.

3. Automatiska Tester med SoapUI


3.1. Installera SoapUI

Ladda ner och installera SoapUI från http://www.soapui.org/. Bifogat SoapUI-projekt är veriferat med SoapUI 5.3.0.

3.2. Sätta upp SoapUI för funktionstest

I testprojektet används ett antal variabler. Det finns både globala inställningar och projektspecifika inställningar.

3.2.1. Globala inställningar

Följande inställningar måste göras i SoapUI:

  1. Klicka på File->Preferences för att öppna fönstret för inställningar.
  2. Välj SSL Settings i menyn.



  3. I fältet KeyStore anges sökväg till det funktionscertifikat som är skapat, genom att klicka på Browse och navigera till filen (*.p12).
  4. På samma sida anges certifikatets lösenord i fältet KeyStore Password.
  5. Klicka på OK för att spara inställningarna och stänga fönstret.

3.2.2. Projektinställningar

Ladda ner testprojektet här:

Test_lokal_installation-soapUI-2.17-v2.xml

Importera projektet till SoapUI genom att välja File->Import Project i menyn och navigera till den nedladdade filen. De olika testerna använder properties i anropen till de olika webbtjänsterna. Dessa finns både i projektet och i varje enskilt testfall och sätts beroende av uppgifterna för testanvändaren.

  1. Högerklicka på projektet i navigationsfönstret, välj Show Project View för att öppna fönstret för projektinställningar.
  2. Klicka på Properties i nederkant på fönstret.
  3. Ändra till lämpliga värden genom att dubbelklicka i respektive fält i kolumnen Value.
NameValue
PatientIdTest

En testpatient med ett giltigt personnummer (ååååmmddxxxx).

CareProviderIdTestHSA-id för vårdgivaren som ska användas.
EmployeeIdTestHSA-id för testanvändaren
CareUnitIdTestHSA-id för vårdenheten som ska användas.
SpIdTestHSA-id för SP:n som använder SITHS-funktionscertifikatet och konsumerar tjänster hos Lokala Säkerhetstjänster

ServiceEndpoint

Adress till servern som publicerar webbtjänsterna (https://<hostname>:8080)


Stäng fönstret och spara om projekt-filen med de nya inställningarna, File->Save All Projects.

3.3. Testsviterna

I projektet finns 7 st testsviter som i ett antal steg verifierar att några grundläggande funktioner i varje tjänst svarar på anrop. Varje testsvit beskrivs mer i detalj under respektive rubrik nedan.

Testerna körs antingen parallellt eller sekventiellt, det är också möjligt att köra enskilda testsviter. För att köra samtliga testsviter:

  1. Dubbelklicka på projektet i navigationsmenyn för att öppna projekt-vyn.
  2. Välj fliken TestSuites.
  3. Välj att köra parallellt eller sekventiellt i verktygsraden.
  4. Klicka på den gröna pilen för att starta.

För att köra en enskild testsvit:

  1. Dubbelklicka på önskad testsvit i navigationsmenyn för att öppna testsvit-vyn.
  2. Klicka på den gröna pil-symbolen för att starta.

3.3.1. Spärr

Spärrtjänstens funktion verifieras i tre steg för respektive version av tjänstekontrakten. Testfallet testar att först registrera en spärr och därefter hämtas en lista på alla spärrar för vårdgivaren. Testet veriferar att spärren finns i listan. Slutligen makuleras spärren.

3.3.2. Samtycke

Testfallet testar att först registrera ett samtycke och därefter hämtas en lista på alla samtycken för vårdgivaren. Testet veriferar att samtycket finns i listan. Slutligen makuleras samtycket. Även här finns två versioner av tjänstekontrakten.

3.3.3. Logg/Loggrapport

Loggtjänsten testas genom att lägga in en loggpost genom webbtjänsten. Därefter anropas loggrapporttjänsten för att läsa in alla loggar för aktuell vårdgivare. Verifiering sker att loggposten finns med i loggrapporten. Här produceras loggen med version 2 och läses av version 1 av tjänstekontrakten.

3.3.4. CommissionService (del av autentiseringstjänsten)

För att testa commission service körs ett testfall i fyra steg:

  1. Genom att anropa SetSelectedCommissionForPerson utan uppdragsid så nollställs eventuella tidigare val.
  2. En lista på alla tillgängliga medarbetaruppdrag för testanvändaren hämtas.
  3. Första uppdraget i listan väljs för testanvändaren.
  4. Verifiering av valt uppdrag.

3.4. Testade webbtjänster

Spärr version 2.0 RIV TA 2.1

blockingLocalService/GetBlocks/2/rivtabp21

blockingLocalService/RegisterExtendedBlock/2/rivtabp21

blockingLocalService/DeleteExtendedBlock/2/rivtabp21

Spärr version 4.0 RIV TA 2.1

blockingLocalService/GetBlocks/4/rivtabp21

blockingLocalService/CheckBlocks/4/rivtabp21

blockingLocalService/RegisterExtendedBlock/4/rivtabp21

blockingLocalService/DeleteExtendedBlock/4/rivtabp21

Samtycke version 1.0 RIV TA 2.1

consentService/DeleteExtendedConsent/1/rivtabp21

consentService/GetConsentsForCareProvider/1/rivtabp21

consentService/RegisterExtendedConsent/1/rivtabp21

Samtycke version 2.0 RIV TA 2.1

consentService/DeleteExtendedConsent/2/rivtabp21

consentService/GetConsentsForPatient/2/rivtabp21

consentService/RegisterExtendedConsent/2/rivtabp21

Logg version 1.0 RIV TA 2.1

logService/StoreLog/1/rivtabp21

logQueryingService/GetLogsForCareProvider/1/rivtabp21

Logg version 2.0 RIV TA 2.1

logService/StoreLog/2/rivtabp21

CommissionService version 1.0 RIV TA 2.1

commissionService/GetCommissionsForPerson/1/rivtabp21

commissionService/SetSelectedCommissionForPerson/1/rivtabp21


4. Manuella tester


De manuella GUI testerna är ett urval av aktiviteter som en viss personal normalt gör i systemet.

  • En användare ska kunna logga in i systemet med SITHS-kort och välja medarbetaruppdrag
  • Som Vårdpersonal registrerar man normalt Samtycken
  • Som Systemadministratör registrerar man normalt Spärrar och tar ut Loggrapporter
  • Som Teknisk administratör konfigurerar man systemet


4.1. Inloggning med SITHS-kort

Dessa steg verifierar att det går logga in i Säkerhetstjänster och att val av olika medarbetaruppdrag fungerar.


Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1

Starta en webbläsare


2Ange adressen till önskad serverPop-up ruta "Select a Certificate" visas
3Välj ett SITHS-certifikat
Klicka på [OK] och ange PIN-kod
Vyn "Val av Uppdrag" visas
4Välj ett medarbetaruppdragAnvändaren loggas in i GUI för Säkerhetstjänster med den behörighet som medarbetaruppdraget anger
5Byt uppdrag i menynVyn "Val av Uppdrag" visas
6Välj ett annat medarbetaruppdragAnvändaren loggas in i GUI för Säkerhetstjänster med den behörighet som medarbetaruppdraget anger
7Logga ut genom att klicka på knappen [Logga uti det övre
högra hörnet

Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster


Exempel med dialogrutor som användaren får, när certifikat väljs och när PIN koden anges i Net iD.


Exempel gällande GUI då användaren väljer medarbetaruppdrag.
 

4.2. Ändra konfiguration för loggning

Följande steg verifierar att en Teknisk administratör kan ändra inställningar i Generell konfiguration. De ändringar som görs i dessa steg är endast temporära och skapar förutsättningar att smidigt ta ut Loggrapporter enligt kap 3.9

Viktigt: Återställ konfigurationen enligt kap 4.8 när testerna är klara.


Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1

Logga in i Säkerhetstjänster som Teknisk administratör

Menyn Administration ska finnas
2Välj menyutgång Generell KonfigurationSidan "Generell Konfiguration" visas
3Välj konfiguration: Log File Archive Store Ändra därefter dessa "default inställningar":
  • Auto Archive Rotate Check Interval = 30
  • Max Archive Rotation Time = 30 

    Klicka på [
    Spara]
"Auto Archive Rotate Check Interval" har nu ändrats från 600 sekunder till 30 sekunder och "Max Archive Rotation Time" från 7200 sekunder till 30 sekunder
4Välj konfiguration: Log Logsource Consumer Ändra därefter denna "default inställningar":
  • Max queue time = 10000

    Klicka på [Spara]
"Max queue time" har nu ändrats från 3600000 millisekunder till 10000 millisekunder
5Logga ut genom att klicka på knappen [Logga ut] i det övre
högra hörnet
Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster


Exempel gällande GUI för Generell konfiguration.


4.3. Registrera Samtycke

Följande steg verifierar att vårdpersonal med rätt behörighet kan registrera Samtycke.    

Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1Välj menyutgång Samtycke -> RegistreraSidan "Registrera samtycke för åtkomst till patientuppgifter från andra vårdgivare" visas
2

Fyll i fältet med Er testpatient

Klicka på [Hämta uppgifter]

Patientens namn och namn på vem som begärt informationen ska visas till höger om registreringsfälten.
3

Samtycket gäller för vårdenhet: Example_Vårdcentral
Samtycket gäller för: Endast begäraren
Giltigt fr.o.m: Dagens datum t.o.m: +7 dagar

Klicka på [Patienten ger samtycke].

Dialogen "Registrera samtycke - bekräfta & spara" visas. Kontrollera att uppgifterna stämmer.
4Klicka på [Spara]Sidan "Registrera samtycke för åtkomst till patientuppgifter från andra vårdgivare" visas med meddelandet "Samtycke registrerad"
5Välj menyutgång:
Samtycke -> Sök
Sidan "Sök samtycken och nödöppning för direktåtkomst" visas
6

Fyll i fältet med Er testpatient

Klicka på [Visa samtycken]

Det nyss skapade samtycket finns registrerad
7Klicka på blåa pilen till högerSidan "Uppgifter gällande samtycke" visas. Kontrollera informationen.
8

Kontrollera att det går att makulera Samtycke

Klicka på [Makulera samtyckesintyg]

Bekräftelsedialog visas "Makulera gällande samtycke - Bekräfta & spara".
9Klicka på [Spara] i bekräftelsedialogen
Notera: Orsak måste anges
Samtycket makuleras. Sidan "Sök samtycken och nödöppning för direktåtkomst" ska visas. Även datum för makulering visas under detaljer.
10Logga ut genom att klicka på knappen [Logga ut] i det övre
högra hörnet 
Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster


Exempel gällande GUI för Samtycke.

4.4. Registrera Spärr

Följande steg verifierar att vårdpersonal med administrationsrättigheter kan registrera Spärrar samt administrera lagda spärrar.  

Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1Logga in i Säkerhetstjänster som Systemadministratör
2Välj Spärr: Administrera spärrar Vyn ”Administrera spärrar" visas.
3Ange personnummer på Er testperson. Klicka på [sök].Patientens eventuella spärrar listas. Om inga spärrar finns noteras det med "Inga spärrar"
4

Klicka på [+ Lägg till spärr].

Vyn ”Lägg till spärr, steg 1 av 2" visas.

5


Gör följande ändringar:
Ska läkemedel spärras?: Ja
Ska uppmärksamhetsinformationen spärras?: Ja 
Klicka på [Gå vidare till bekräfta]

Bekräftelsedialog visas "Registrera spärr av patientens uppgifter - Bekräfta & spara".
6Klicka på [Bekräfta]Spärren sparas och presenteras i listan i vyn "Administrera spärrar".

7

Registrera ytterligare en yttre spärr med Er testpatient
Klicka på [+ Lägg till spärr]
Vyn ”Lägg till spärr, steg 1 av 2" visas.
8

Gör följande ändringar:

Ska läkemedel spärras?: Ja
Ska uppmärksamhetsinformationen spärras?: Ja 
Klicka på [Gå vidare till bekräfta]

Bekräftelsedialog visas "Registrera spärr av patientens uppgifter - Bekräfta & spara".
9Klicka på [Bekräfta]Spärren sparas och presenteras i listan i vyn "Administrera spärrar".
10Registrera en inre spärr med Er testpatient
Klicka på [+ Lägg till spärr].
Vyn ”Lägg till spärr, steg 1 av 2" visas.
11

Gör följande ändringar:

Välj vårdenhet genom att klicka radioknappen "Vårdenhet", välj: Example_Vårdcentral
Ska läkemedel spärras?: Ja
Ska uppmärksamhetsinformationen spärras?: Ja 
Klicka på [Gå vidare till bekräfta]

Bekräftelsedialog visas "Registrera spärr av patientens uppgifter - Bekräfta & spara".
12Klicka på [Bekräfta]Spärren sparas och presenteras i listan i vyn "Administrera spärrar".
13Gör en Tillfällig hävning av den ena av de yttre spärrarna.
Välj Spärr: Administrera spärrar

Vyn ”Administrera spärrar" visas.

Rutan "Filtrera sökresultat" visa 1 i antal vid "Aktiv (Tillf. hävd)". 

14Ange personnummer på Er testperson. 
Klicka på [Sök].
I listan visas registrerade spärrar för vald patient.
15

Välj en av de yttre spärrarna genom att markera dess kryssrutan
Klicka på [Tillfällig hävning]

Vyn "Tillfällig hävning, steg 1 av 2" visas.
16

Gör följande ändringar:

Välj vårdenhet genom att klicka på förstoringsglaset, välj: Example_Vårdcentral
Samtycke: Patienten ger samtycke 
Notera: Orsak måste anges 


17Klicka på [Gå vidare till bekräftelse]Vyn "Tillfällig hävning, steg 2 av 2" visas.
18Klicka på [Bekräfta]Tillfällig hävning registrerad meddelas. Markerad spärr ska visa "Tillfälligt hävd" som status.
21Välj den inre spärren genom att markera dess kryssrutan
Klicka på  [Makulera]
Vyn "Makulera spärr" visas.
22Kontrollera att det går att makulera aktuell spärr
Klicka på [Makulera spärr] Notera: Orsak måste anges

Vyn ”Administrera spärrar" visas.

Rutan "Filtrera sökresultat" visa 1 i antal vid "Makulerad". 

23

Välj en av de yttre spärrarna genom att markera dess kryssrutan
Klicka på [Häv permanent]

Vyn "Häv spärr permanent" visas.
24Kontrollera att det går att häva spärren permanent
Klicka på [Häv permanent] Notera: Orsak måste anges
Vyn ”Administrera spärrar" visas.
Rutan "Filtrera sökresultat" visa 1 i antal vid "Permanent hävd". 
25Markera kryssrutan "Permanent hävd" Markera kryssrutan "Makulerad" vid filtrering av sökresultat

Tabell med spärrar visas. Ena yttre spärren har status Tillfälligt hävd och den andra yttre spärren är permanent hävd. Den inre spärren är makulerad.

26Logga ut genom att klicka på knappen [Logga ut] i det övre
högra hörnet
Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster


Exempel gällande GUI för Spärr.


4.5. Kontroll av replikering

När spärrarna är skapade kan en enkel kontroll utföras genom att logga in i admin-GUI, med en användare som har systemrollen Spärradministratör.

Klicka på Spärr-> Administrera spärrar

Fyll i personnumret på önskad testpatient.

Klicka på [Sök].

Nu visas alla spärrar på testpatienten, och i kolumnen "Replikerad" går det att se om spärren blivit replikerad till nationell spärrtjänst. I exemplet ovan är samtliga spärrar replikerade. (OBS.Om det visar sig att en spärr ännu inte blivit replikerad, så vänta 5 minuter och kontrollera på nytt)

4.6. Hämta Loggrapport

Följande steg verifierar att vårdpersonal med rätt behörighet kan ta ut loggrapporter över händelser i Säkerhetstjänster.    

Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1Logga in i Säkerhetstjänster som Systemadministratör
2Välj menyutgång Loggrapport -> Hämta rapportSidan "Loggrapport" visas.
4

Fyll i fälten enligt nedan:

Startdatum: dagens datum -1 Slutdatum: dagens datum +1

Markera följande radioknappar:
Patient - fyll i Er testpatiens personnummer
Nej, alla vårdenheter
Nej alla system
PDF
Detaljerad

Klicka på [Skapa loggrapport]

Tabell visas med pågående / klara rapporter Progress fältet och dess stapel visas först med blå färg och när rapporten är klar visas fylld stapel i grön färg
5Hämta PDF genom att klicka på den blå pilen
6Öppna LoggrapportenKontrollera att rapporten är korrekt och att testpatientens alla loggposter finns med.
7Kontrollera att det går att ta bort genererad Loggrapport Klicka på [Soptunnan] alt. [Rensa alla]Bekräftelsedialog "Ta bort loggrapport" visas
8Klicka på [Ta bort]Loggrapporten är borttagen alternativt Loggrapport(er) borttagna
9Logga ut genom att klicka på knappen [Logga ut] i det övre
högra hörnet.
Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster


Exempel gällande GUI för Loggrapport.


4.7. Återställning av konfiguration för loggning

Följande steg återställer de konfigurationsförändringar som gjordes i kapitel 4.2.

Steg

Aktivitet

Förväntat resultat

1

Logga in i Säkerhetstjänster som Teknisk administratör

Menyn Administration ska finnas
2Välj menyutgång Generell KonfigurationSidan "Generell Konfiguration" visas
3Välj konfiguration: Log File Archive Store Ändra därefter dessa "default inställningar":
  • Auto Archive Rotate Check Interval = 600
  • Max Archive Rotation Time = 7200  

    Kicka på [Spara]
"Auto Archive Rotate Check Interval" har nu ändrats från 30 sekunder till 600 sekunder och "Max Archive Rotation Time" från 30 sekunder till 7200 sekunder
4

Välj konfiguration: Log Logsource Consumer
Ändra därefter denna "default inställningar":

  • Max queue time = 3600000

    Klicka på [Spara]
"Max queue time" har nu ändrats från 10000 millisekunder till 3600000 millisekunder
5Logga ut genom att klicka på knappen [Logga ut] i det övre
högra hörnet
Användaren loggas ut från Säkerhetstjänster
  • No labels