Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Numbered Headings

Allmänt

Personuppgiftstjänstens grundläggande funktion är att slå upp personuppgifter för enskilda personer från Skatteverkets tjänst Navet och returnera (ett urval av) dessa uppgifter på ett enhetligt format enligt nationellt tjänstekontrakt.

I denna implementation av Personuppgiftstjänsten är det möjligt att, utöver rena uppslag på fullständiga personnummer, utföra sökningar baserade på andra egenskaper t.ex. del av personnummer, efternamn, bostadsort m.m.
Övriga funktioner i personuppgiftstjänsten är:

  • Administrering av kontaktuppgifter, så som mail, telefon, kontaktpersoner.
  • Skapa/administrera reservidentiteter.
  • Koppla personidentiteter.

Handbokens målgrupp

Handboken vänder sig till medarbetare, administratörer och förvaltare/driftspersonal som behöver söka personuppgifter, administrera reservidentiteter, kontaktuppgifter och testpersoner och ta ut statistik över tjänstens nyttjande.

Konventioner i handboken

I detta dokument finns vissa typografiska markeringar för att klargöra instruktioner. Dessa bör tolkas enligt följande:

Markering

Beskrivning

Fet

Ord och tecken i fet stil representerar termer från systemet, till exempel knappar, länkar och fält.

Kursiv

Ord och tecken i kursiv stil representerar hänvisningar till avsnitt, vyer och menyalternativ.

” ”

Vyer i systemet nämns inom citattecken, till exempel ”Visa regeluppsättning”.

[Ref nr]

Referensangivelse

Säkerhet

Säkerhetskraven innebär att alla händelser i systemet loggas. Medarbetaren är alltså ansvarig för det som görs i systemet under tiden medarbetaren är inloggad.

Att arbeta i en webbläsare

Använd inte webbläsarens knappar för att bläddra framåt/bakåt i vyerna. Anledningen är att om dessa knappar används kan värden som angivits i vyn försvinna eller om sökningar gjorts i tidigare vyer är dessa inte längre aktuella. Om detta uppstår visar webbläsaren en sida om att vyn inte längre är aktuell.

Av samma anledning ska inte webbläsarens funktion användas för att uppdatera vyn när någon form av registrering sker.

Behörighet

Inloggning

Inloggning sker via Ineras IdP som erbjuder tre olika sätta att identifiera sig. Dels det klassiska sättet med SITHS-kort i kortläsare och NetId installerat på datorn man loggar in ifrån.

Fr.o.m 1 december 2021 finns även möjlighet att använda de nya SITHS eID-metoderna där man kan logga in med hjälp av appar på dator eller mobiltelefon som mer liknar upplevelsen man får via inloggning m.h.a BankID.


Info
titleObservera

För att det ska vara möjligt att logga in m.h.a de nya metoderna måste er Region ha anslutit sig till dessa och installerat SITHS eID-appen på din dator och/eller mobiltelefon. 

-Har du inte fått någon information om detta från er Region så välj det tredje alternativet i valet av inloggningsmetod:
Legitimera dig med: Net iDdenna enhet med SITHS e-legitimation.


Behörighetsgrundande egenskaper

För att använda systemet måste medarbetaren ha en registrerad behörighet i HSA. Administratörerna skapar regler som styr åtkomsten till informationen i systemet. Reglerna beskrivs i [Ref 1], avsnitt 4.2 Individuell egenskap för it-tjänster, och använder de egenskaper som finns kopplade till medarbetaren eller till systemet.

Medarbetarens behörighet i systemet styrs av systemroller och potentiellt ett medarbetaruppdrag. Ett medarbetaruppdrag knyts till en eller flera egenskaper. När medarbetaren loggar in i systemet ges möjlighet att välja ett medarbetaruppdrag om medarbetaren har fler än ett.

Behörighet till exempelvis regelskrivning samt regelhantering styrs av fördefinierade resurser som en medarbetare eller organisation måste kopplas till. Se [Ref 1], avsnitt 4.2 Individuell egenskap för it-tjänster för en beskrivning över vilka resurser som finns.

Webbgränssnittets uppbyggnad

Webbgränssnittet består av tre delar:

  1. Sidhuvud med användarinformation
  2. Meny för funktionsval
  3. Utrymme för vyer och meddelanden beroende på funktionsval


Image RemovedImage Added

Figur: Webbgränssnittets uppbyggnad. Klicka på bilden för en större version.


Sidhuvudet (1) innehåller information om vem som är inloggad, medarbetarens uppdrag och vårdgivare. Här finns också en knapp för att Logga ut. Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade personidentiteter markeras med en gul varningstriangel i sidhuvudet. Se Figur- Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade. Här finns också en knapp för att Logga ut.

Huvudmenyn (2) visar de tjänster som medarbetaren och det aktuella medarbetaruppdraget ger behörighet till. Varje meny kan expanderas så att menyutgångarna blir synliga för respektive tjänst. Tjänsterna presenteras vid interaktion i utrymmet för vyer (3).

Vilka menyval som är synliga beror på användarens systemroll. Hjälpfälten med bland annat användarinformation finns alltid tillgänglig.

Image Removed

Figur: Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade. Klicka på bilden för en större version.

Termer och begrepp

 Term/begrepp

Förklaring

HSA

Hälso- och Sjukvårdens Adressregister

Det är en elektronisk katalog som innehåller kvalitetssäkrade uppgifter om personer, funktioner och enheter i Sveriges kommuner, landsting och privata vårdgivare.


Referenser


 

...