...
Detta är svar på vanligt förekommande frågor om Personuppgiftstjänstens funktionalitet och teknik. Avsikten är inte att vara heltäckande när det gäller de regler och den informatik som finns för folkbokföringen i Sverige. Skatteverket förvaltar den källa, Navet, som Personuppgiftstjänsten grundar sig på. Svar på frågor kan finnas här https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/myndigheter/informationsutbytemellanmyndigheter/navethamtauppgifteromfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc80001754.htmlnavet, alternativt så går det bra att skicka frågor direkt till Skatteverket navet.solna@skatteverket.se
...
- Via Personuppgiftstjänsten kan man få ut den historiska information som finns i folkbokföringsregistret. Tjänsten har ingen egen historik. Tjänstekontraktet för Personuppgiftstjänsten är konstruerat så att via en profilhantering så kan man styra hur mycket som tjänsten ska returnera efter anrop. Detta finns beskrivet i tjänstekontraktsbeskrivningen
http://rivta.se/domains/strategicresourcemanagement_persons_person.html - Observera att den historiska delen av personposten inte innehåller komplett information motsvarande folkbokföringsposter. T ex saknas relationer. Skatteverkets dokumentation om Navet beskriver detta i det dokument som kallas för Allmän beskrivning.
- Fält i de historiska posterna kan användas för att konstruera frågor via Personuppgiftstjänstens SimpleQL, https://confluence.cgiostersund.se/display/PU/SimpleQL.
...