Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Detta är svar på vanligt förekommande frågor om Personuppgiftstjänstens funktionalitet och teknik. Avsikten är inte att vara heltäckande när det gäller de regler och den informatik som finns för folkbokföringen i Sverige. Skatteverket förvaltar den källa, Navet, som Personuppgiftstjänsten grundar sig på. Svar på frågor kan finnas här https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/myndigheter/informationsutbytemellanmyndigheter/navethamtauppgifteromfolkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc80001754.htmlnavet, alternativt så går det bra att skicka frågor direkt till Skatteverket navet.solna@skatteverket.se 

...

  • Via Personuppgiftstjänsten kan man få ut den historiska information som finns i folkbokföringsregistret. Tjänsten har ingen egen historik. Tjänstekontraktet för Personuppgiftstjänsten är konstruerat så att via en profilhantering så kan man styra hur mycket som tjänsten ska returnera efter anrop. Detta finns beskrivet i tjänstekontraktsbeskrivningen
    http://rivta.se/domains/strategicresourcemanagement_persons_person.html
  • Observera att den historiska delen av personposten inte innehåller komplett information motsvarande folkbokföringsposter. T ex saknas relationer. Skatteverkets dokumentation om Navet beskriver detta i det dokument som kallas för Allmän beskrivning.
  • Fält i de historiska posterna kan användas för att konstruera frågor via Personuppgiftstjänstens SimpleQL, https://confluence.cgiostersund.se/display/PU/SimpleQL.

...