Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

DatumVersionNamnFörändring 

 

1.0Anpassad för version 4

 

1.1Anpassad för version 4.1

 

1.2Anpassad för version 4.2

 

1.3Anpassad för version 4.3

 

1.4Anpassad för version 4.5

Innehåll

...

Table of Contents

...

Children Display

...

Allmänt

Personuppgiftstjänstens grundläggande funktion är att slå upp personuppgifter för enskilda personer från Skatteverkets tjänst Navet och returnera (ett urval av) dessa uppgifter på ett enhetligt format enligt nationellt tjänstekontrakt.

I denna implementation av Personuppgiftstjänsten är det möjligt att, utöver rena uppslag på fullständiga personnummer, utföra sökningar baserade på andra egenskaper t.ex. del av personnummer, efternamn, bostadsort m.m.
Övriga funktioner i personuppgiftstjänsten är:

  • Administrering av kontaktuppgifter, så som mail, telefon, kontaktpersoner.
  • Skapa/administrera reservidentiteter.
  • Koppla personidentiteter.

Handbokens målgrupp

Handboken vänder sig till medarbetare, administratörer och förvaltare/driftspersonal som behöver söka personuppgifter, administrera reservidentiteter, kontaktuppgifter och testpersoner och ta ut statistik över tjänstens nyttjande.

Konventioner i handboken

I detta dokument finns vissa typografiska markeringar för att klargöra instruktioner. Dessa bör tolkas enligt följande:

...

Markering

...

Beskrivning

...

Fet

...

Ord och tecken i fet stil representerar termer från systemet, till exempel knappar, länkar och fält.

...

Kursiv

...

Ord och tecken i kursiv stil representerar hänvisningar till avsnitt, vyer och menyalternativ.

...

” ”

...

Vyer i systemet nämns inom citattecken, till exempel ”Visa regeluppsättning”.

...

[Ref nr]

...

Referensangivelse

Säkerhet

Säkerhetskraven innebär att alla händelser i systemet loggas. Medarbetaren är alltså ansvarig för det som görs i systemet under tiden medarbetaren är inloggad.

Att arbeta i en webbläsare

Använd inte webbläsarens knappar för att bläddra framåt/bakåt i vyerna. Anledningen är att om dessa knappar används kan värden som angivits i vyn försvinna eller om sökningar gjorts i tidigare vyer är dessa inte längre aktuella. Om detta uppstår visar webbläsaren en sida om att vyn inte längre är aktuell.

Av samma anledning ska inte webbläsarens funktion användas för att uppdatera vyn när någon form av registrering sker.

Behörighet

För att använda systemet måste medarbetaren ha en registrerad behörighet i HSA. Administratörerna skapar regler som styr åtkomsten till informationen i systemet. Reglerna beskrivs i [Ref 1], avsnitt 4.2 Individuell egenskap för it-tjänster, och använder de egenskaper som finns kopplade till medarbetaren eller till systemet.

Medarbetarens behörighet i systemet styrs av systemroller och potentiellt ett medarbetaruppdrag. Ett medarbetaruppdrag knyts till en eller flera egenskaper. När medarbetaren loggar in i systemet ges möjlighet att välja ett medarbetaruppdrag om medarbetaren har fler än ett.

Behörighet till exempelvis regelskrivning samt regelhantering styrs av fördefinierade resurser som en medarbetare eller organisation måste kopplas till. Se [Ref 1], avsnitt 4.2 Individuell egenskap för it-tjänster för en beskrivning över vilka resurser som finns.

Webbgränssnittets uppbyggnad

Webbgränssnittet består av tre delar:

  1. Sidhuvud med användarinformation
  2. Meny för funktionsval
  3. Utrymme för vyer och meddelanden beroende på funktionsval

Image Removed
Figur: Webbgränssnittets uppbyggnad. Klicka på bilden för en större version.

Sidhuvudet (1) innehåller information om vem som är inloggad, medarbetarens uppdrag och vårdgivare. Här finns också en knapp för att Logga ut.

Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade personidentiteter markeras med en gul varningstriangel i sidhuvudet. Se Figur- Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade. 

Huvudmenyn (2) visar de tjänster som medarbetaren och det aktuella medarbetaruppdraget ger behörighet till. Varje meny kan expanderas så att menyutgångarna blir synliga för respektive tjänst. Tjänsterna presenteras vid interaktion i utrymmet för vyer (3).

Vilka menyval som är synliga beror på användarens systemroll. Hjälpfälten med bland annat användarinformation finns alltid tillgänglig.

Image Removed

Figur: Användare med extra behörighet att behandla skyddsmarkerade. Klicka på bilden för en större version.

Termer och begrepp

...

 Term/begrepp

...

Förklaring

...

HSA

...

Hälso- och Sjukvårdens Adressregister

Det är en elektronisk katalog som innehåller kvalitetssäkrade uppgifter om personer, funktioner och enheter i Sveriges kommuner, landsting och privata vårdgivare.

Referenser

...

Referens Nr

...

Titel

...

Källhänvisning

...

Ref 1

...

Instruktion för användargränssnittet

...

4.5 Instruktion för användargränssnittet

...

Ref 2

Läns- och kommunkoder från SCB

...

https://www.scb.se/hitta-statistik/regional-statistik-och-kartor/regionala-indelningar/lan-och-kommuner/lan-och-kommuner-i-kodnummerordning/

...