Spärr har flyttat...

Spärrtjänsten har brutits ut till en egen tjänst under mars 2021. 

Motsvarande dokument för den nya tjänsten hittas nu här: FAQ Ineras Spärrlösning


Innehåll:

1.1. Fråga: var finns information om hur jag  använder Säkerhetstjänsters administrationsgränssnitt för spärr och logg?

1.2. Fråga: Vilka systemkrav ställs för Säkerhetstjänsters administrationsgränssnitt för spärr och logg?

1.3. Fråga: Kan vår verksamhet anlita Inera för spärradministration eller loggadministration?

  • Nej, det måste skötas lokalt av verksamheten själva, oavsett om man använder lokal eller nationell tjänst.

1.4. Fråga: Måste vi lägga upp egen personal i HSA-integrationstest (hsatest.inera.se eller testhotell2.carelink.sjunet.org) och skapa Medarbetaruppdrag för dem, eller är det särskilda testpersoner som ska användas?

  • Varje organisation bör ha egna testkort och -personer i HSAtest för sina tester för att undvika sammanblandning av syften, attributändringar från olika håll etc

1.5. Fråga: när jag ska skapa en loggrapport ser jag inte alla system när jag ska välja vilka system som loggrapporten ska innehålla, varför?

  • Listan av valbara system är filtrerad så att du bara kan se de system som det finns loggposter på för den vårdgivaren som du är inloggad för. Dvs det medarbetaruppdrag som du har valt, är knutet till en specifik vårdgivare och finns det inga loggposter för t ex NPÖ, kommer inte NPÖ att vara valbart.

1.6. Hur länge sparas loggposter i loggtjänsten?

Loggposter gallras efter fem år, detta följer Socialstyrelsens föreskrifter HSLF-FS 2016:40.


  • No labels