Spärr har flyttat...
Spärrtjänsten har brutits ut till en egen tjänst under mars 2021.
Dokument för den nya tjänsten hittas nu här: Dokumentation Spärr
Innehåll:
Fråga: var finns den tekniska informationen om spärrtjänsten?
- Spärrtjänstens tekniska gränssnitt består av tjänstekontrakt som beskrivs här
http://rivta.se/domains/informationsecurity_authorization_blocking.html - Via länken nedan hittar du adresser till tjänstekontrakten
Guide till Säkerhetstjänsterna - Mer detaljerad information finns här
Välj den senaste versionen utan patch (t ex 2.18)
Fråga: var hittar jag information om vilka spärrkontrakt som finns realiserade lokalt respektive nationellt?
- Se kapitlet som handlar om Tillgänglighet på tjänstekontrakt via denna länk
https://confluence.cgiostersund.se/pages/viewpage.action?pageId=159395674
Fråga: påverkas min e-tjänst/organisation av nedstängningen av de äldre tjänstekontrakten?
Denna fråga kan endast besvaras av konsumerande e-tjänst och organisation själv med hjälp av t ex Ineras beställningsstöd (kräver SITHS e-legitimation), e-tjänstens/organisationens systemdokumentation eller liknande. Inom RIVTA används HSAid som systemnyckel så dessa IDn i respektive miljö är "halva svaret" på frågan för de publika verktygen;
- Beställningsstödet https://www.inera.se/kundservice/bestall--andra/bestall-och-andra-anslutning-till-nationella-tjansteplattformen/
Saknas SITHSkort kan följande verktyg användas för att se integrationer mellan konsumenter och producenter med lämpliga filtreringar
- "Hippo - integrationer via tjänsteplattform/ar för nationell e-hälsa": http://integrationer.tjansteplattform.se/
- "Information om tjänstekonsument": http://api.ntjp.se/takinfo/gui/#/consumer