Tjänst under avveckling

Dessa sidor kommer att tas bort 2023-01-01

 

Uppdatering från Microsoft

Microsoft har publicerat en ny uppdatering (KB4459022, https://support.microsoft.com/sv-se/help/4459022/cumulative-update-for-internet-explorer-august-30-2018) som sägs avhjälpa detta problem.


Problem

När man loggar in i sin applikation så tar det lång tid och efter ett tag får man ett felmeddelande från Säkerhetstjänsters IdP som:

Message with id "a1fi0d3gga43988f29f2c2igfbad61j" is alredy consumed. Possible replay attack

Orsak

Mycket tyder på att en uppdatering av Internet Explorer 11 på datorer med Windows 7 har ställt till problem att logga in i applikationer som använder Säkerhetstjänsters IdP. 


Det verkar vara uppdateringarna KB4343205 och KB4343900 som ställt till det. Kontrollera detta genom att under inställningar i Internet Explorer klicka på Om Internet Explorer (About Internet Explorer)


Då ser man om t.ex KB4343205 är installerad:


Lösning

Microsoft verkar medvetna om problemet och jobbar nog på det. Under tiden kan man endera använda webbläsaren Chrome, avinstallera uppdateringen eller lägga till applikationen man försöker logga in på som Trusted site i Internet Explorer 11

Exempel för intygstjänster som Rehabstöd som har adressen https://rehabstod.intygstjanster.se


  1. Gå till Inställningar och välj Internet alternativ (Internet options) i Internet Explorer




  2. Välj fliken Säkerhet (Security). Markera Trusted sites och klicka på knappen Sites




  3. Lägg till adressen för applikationen alternativt hela domänen (*.intygstjanster.se i det här fallet)




  4. Stäng alla Internet Explorer's fönster och prova att logga in igen.


  • No labels