Dokumenthistorik
Version | Datum | Utförare | Kommentar |
---|
0.1 | | | Upprättad |
0.8 | | | Beta 1 |
0.81 | | | Beta 2 |
0.9 | | | Flyttat ut detaljerad information. Omformuleringar. |
0.91 | | | Lagt till rubriker för och länkat till (låsta) underdokument |
1.0 | | | Fastställd |
Innehåll
Inledning
Stödtjänsten har som syfte att stötta e-tjänster i integrationen mot Underskriftstjänsten. Stödtjänsten tillhandahåller bland annat funktioner för att:
- Utifrån konfiguration generera metadata för anslutning till Underskriftstjänsten.
- Generera SignRequest utifrån dokumentet som skall undertecknas.
- Ta emot SignResponse från Underskriftstjänsten och kombinera signaturen med originaldokumentet till en färdig elektroniskt undertecknad handling.
- Validera ett redan tidigare underskrivet dokument.
- Logga underskrifter.
Följande bild visar ett exempel på hur infrastrukturen för underskrift kan se ut:
Stödtjänsten installeras och driftas inom organisationen. Genom att drifta Stödtjänsten lokalt så kan dokumentet som skall undertecknas skickas från e-tjänsten till Stödtjänsten utan att lämna organisationen.
Det går att koppla flera e-tjänster i organisationen till samma Stödtjänst. Varje e-tjänst blir en separat logiskt instans i Underskriftstjänsten, men delar på samma Stödtjänst och får då samma certifikat i sitt metadata. De separata tjänsterna konfigureras i Stödtjänsten med separata "Display Names" (Namn på tjänsten, visas upp för användaren i autentiseringsklienten) och separata profiler.
Checklista för att integrera Stödtjänst
- Beställ Underskriftstjänsten.
- Vid beställning ges åtkomst via länkarna nedan till detaljerad dokumentation kring installation, konfiguration och integration av Stödtjänsten.
- Vid beställning ges också ett unikt tjänste-id att använda vid konfiguration och generering av metadata.
- Designa uppsättningen utifrån drift- och säkerhetshänsyn.
- Se Installation av Stödtjänsten.
- Sätt upp miljöer och kringsystem.
- Se Installation av Stödtjänsten.
- Installera och konfigurera Stödtjänsten.
- Se Installation av Stödtjänsten samt Konfiguration av Stödtjänsten.
- Ineras paketering av Stödtjänsten kommer till större delen färdigkonfigurerad.
- Här används det tjänste-id som tillhandahölls vid beställning för att identifiera den anslutande tjänsten.
- Utbyt metadata med Underskriftstjänsten.
- Efter korrekt konfiguration så genererar Stödtjänsten metadata som skickas in för anslutning.
- Se Installation av Stödtjänsten.
- Integrera e-tjänst med Stödtjänsten.
- Se Integration av e-tjänst mot Stödtjänsten.
- Larmsätt och sätt upp loggövervakning.
- Se Konfiguration av Stödtjänsten
Installation av Stödtjänsten
Dokumentet bakom länken nedan är åtkomstskyddat. Konto för åtkomst ges vid beställning av Underskriftstjänsten. |
Installation av Stödtjänsten
Konfiguration av Stödtjänsten
Dokumentet bakom länken nedan är åtkomstskyddat. Konto för åtkomst ges vid beställning av Underskriftstjänsten. |
Konfiguration av Stödtjänsten
Nerladdning av Stödtjänsten
Dokumentet bakom länken nedan är åtkomstskyddat. Konto för åtkomst ges vid beställning av Underskriftstjänsten. |
Nerladdning av Stödtjänsten
Integration av e-tjänst mot Stödtjänsten
Dokumentet bakom länken nedan är åtkomstskyddat. Konto för åtkomst ges vid beställning av Underskriftstjänsten. |
Integration av e-tjänst mot Stödtjänsten