Dokumenthistorik
Datum | Version | Namn | Förändring |
---|---|---|---|
| 1.0 | Första version | |
Innehåll
Samtycke 3.0 Release NotesReleasedatum: Oktober 2021 Tjänsten har omarbetats då tjänsten helt har skrivits om med hjälp av modernare ramverk och driftmiljö. Eftersom tjänsten brutits ut ur den äldre plattformen för Säkerhetstjänster så har tjänsten nu ny och egen adress. Notera att det numera är samma adress för både Sjunet- och Internet-access och detta kan vid vissa lokala nät ge konnektivitetsproblem, se sidan Nätverksinställningar för IAM-tjänster för även Spärradministrations IP-adress, felsökningsguide och nätdesign osv. Publicerade tjänstekontrakt är förstås oförändrade med undantag för att version 1 inte längre stöds. För att söka och administrera (återkalla och makulera) samtycken via det grafiska användargränssnittet så har en ny personlig egenskap (systemroll) införts för att ha behörighet till funktionen. Den nya systemrollen är BIF;Samtyckesadministratör. För registrering av samtycken har även här gjorts ett antal förändringar. Från och med denna version går endast att registrera samtycken där den inloggade användaren står som den som begärt samtycket. Vidare så kommer vårdenheten enheten för valt medarbetaruppdrag att väljas som aktuell vårdenhet för samtycket. Det går också endast att sätta ett "till och med"-datum för samtyckets giltighet.
FörändringarIcke-funktionella
WebbgränssnittNytt utseendeWebbgränssnittet har fått ett nytt utseende samt ett nytt krav för behörighet. För att få tillgång till att administrera samtycken krävs bland annat att man har den nya System-rollen BIF;Samtyckesadministratör. Se användarhandboken för mer detaljer kring arbete i gränssnittet för Samtyckesadministration.
Internet Explorer 11 stöds inte längreI enlighet med eKlient's livscykelhantering tas stödet bort för webbläsaren IE11 i Samtyckestjänstens webbgränssnitt. TjänstekontraktInga funktionella förändringar men nya adresser ifall man adresserar tjänsten direkt istället för att gå via NTjP. Vägvalen i tjänsteplattformen ändras under driftsättningen och konsumenter av kontrakten påverkas ej och behöver ej agera. Kontakta Inera kundservice vid tveksamheter. Dokumentation
Support |