|
SITHS eID Mobilklient gör det möjligt för användare att legitimera sig och skriva under elektroniskt i tjänster och system som har stöd för SITHS eID. Applikationen fungerar på iOS och Android, både på smartphones och läsplattor.
|
För att hämta Mobilt SITHS krävs att följande förutsättningar är uppfyllda:
SITHS eID Windowsklient är installerad på datorn: Ladda ner SITHS eID Windowsklient
Om du redan har ett giltigt Mobilt SITHS eID med tillitsnivå 3 kan du även använda det för att hämta ett nytt Mobilt SITHS.
På Android och iOS fungerar det att installera SITHS eID appen för flera miljöer samtidigt oavsett om inloggning kommer göras med SITHS eID på denna eller annan enhet. Valet av villken app som kommer användas görs av Användaren när denne ska legitimera sig.
Supportade versionerInera ger endast support för senaste versionen av SITHS eID appen för Mobila enheter. Vid felanmälan måste felet kunna återskapas i senaste versionen av SITHS eID-appen för Mobila enheter.
PlattformskravSITHS eID Mobilklient fungerar endast på vissa kombinationer av hårdvara och mobila operativsystem.
|
Se Termer och begrepp Identifieringstjänst SITHS
Innan du kommer till sidan för hantering av Mobilt SITHS måste du logga in med SITHS eID appen på datorn. Välj SITHS eID på denna enhet.
Beroende på vilken webbläsare du använder kan du behöva välja Öppna SITHS eID.
SITHS eID appen öppnas på datorn. Ange din legitimeringskod och tryck på Legitimera. Eventuellt kan du behöva ange legitimeringskoden två gånger, eftersom kortet måste registreras första gången.
Läs och acceptera villkoren för SITHS eID. Ny inloggning krävs för att säkerställa att det fortfarande är du som är inloggad
Välj SITHS eID på denna enhet.
En QR-kod presenteras på datorn. QR-koden är kopplad till ditt personnummer och är giltig 1 gång och max 15 minuter
Välj Hämta SITHS eID.
OBS. Första gången du öppnar appen och ska hämta ett SITHS eID kommer du behöva tillåta användning av enhetens kamera, viktigt att du tillåter detta.
Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet.
Ditt Mobilt SITHS är nu klart att användas
När du är färdig tryck på knappen Logga ut i Utfärdandeportalen för Mobilt SITHS.
Starta inloggning i den tjänst du vill använda.
För att kunna logga in med SITHS eID måste tjänsten stödja detta.
I exemplet nedan (vid inloggning i testportalen) väljer du ”Starta legitimering” för att påbörja inloggningen
När du ska logga in med Mobilt SITHS kan du behöva göra ett val. Valet är beroende på om den enhet du använder för att logga in i tjänsten har Mobilt SITHS eller inte
Välj SITHS eID på annan enhet
En QR-kod visas på datorn
Välj Scanna QR-kod.
Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet.
När QR-koden har lästs in korrekt kommer du till nästa steg, Gå vidare med inloggningen.
Välj SITHS eID på denna enhet
SITHS eID appen startas då automatiskt och flödet fortsätter enligt nedan.
Denna sida hinner en användare oftast inte uppfatta innan SITHS eID appen startar. Men för Android finns ibland ett undantag.
När flödet startats enligt något av alternativen ovan så visar SITHS eID appen
Ange din legitimeringskod och tryck på bocken.
Om tjänsten har ett längre namn än en rad kan du välja att se hela namnet genom att trycka på "Visa mer" innan du skriver in din legitimeringskod.
Du har 5 försök att ange rätt kod, efter 5 felaktiga försök raderas ditt SITHS eID från din mobila enhet och du får skapa och hämta ett nytt.
Efter lyckad inloggning återgår SITHS eID appen till "Klar att användas"
När underskriftsflödet startar har du som regel redan loggat in i en tjänst.
Oftast behöver du därför inte välja hur du skriver under.
Om du behöver välja avgörs dina valmöjligheter av om den enhet där du använder tjänsten har eller inte har ett Mobilt SITHS.
Välj SITHS eID på annan enhet.
En QR-kod visas på datorskärmen
älj Scanna QR-kod
Skanna QR-koden som visas på datorn med din mobila enhet.
När QR-koden har lästs in korrekt kommer du till nästa steg, Gå vidare med underskriften, nedan.
Välj SITHS eID på denna enhet
SITHS eID appen startas då automatiskt och flödet fortsätter enligt nedan.
Denna sida hinner användaren oftast inte uppfatta innan SITHS eID appen startar. Men för Android finns ibland ett undantag.
Vid en längre text behöver du se hela meddelandet innan du kan gå vidare. Skrolla igenom hela meddelandet.
Du har 5 försök att ange rätt kod, efter 5 felaktiga försök raderas ditt SITHS eID från din mobila enhet och du får skapa och hämta ett nytt.
Efter lyckad underskrift återgår SITHS eID appen till "Klar att användas"
Gå till Testportalen med webbläsaren i din dator eller i din mobila enhet för att testa ditt Mobilt SITHS. Genomför en legitimering eller underskrift enligt instruktion högre upp i denna användarhandbok.
Observera att testet för Underskrift inte testar Ineras Underskriftstjänst utan bara flödet hur det ska se ut för dig som användare.
Vid start av appen på en enhet med ett giltigt certifikat kan en vy visas med nya klientmeddelanden som kan ge viktig information. Du kan välja att inte se specifika meddelanden igen. Detta gör du genom att bocka i checkboxen "Visa inte meddelandet igen"
OBS! Om ett klientmeddelande har konfigurerats att visas för Användare i mer än en månad kan ett dolt meddelande visas igen 30 dagar från att Användaren gjorde valet att inte visa det igen.
Om applikationen av någon anledning skulle sluta svara eller om du stöter på andra oväntade problem så kan du prova att stänga av och starta om applikationen.
För att stänga appar i iOS: https://support.apple.com/en-us/HT201330
För att stänga appar i Android: https://support.google.com/android/answer/9079646?hl=en
Detta inträffar som regel om du har en enhet som inte uppfyller plattformskraven för SITHS eID Mobilklient, se Plattformskrav
Inställningar i appen finns tillgängliga via kugghjulet uppe i högra hörnet.
Under funktionen Hantera SITHS eID kan du se information om aktuellt SITHS eID i klienten samt ta bort SITHS eID och hämta nytt SITHS eID. (-Stop)
Om du väljer Ta bort SITHS eID behöver du bekräfta borttagningen.
När du har bekräftat borttagningen av Mobilt SITHS kan du hämta ett nytt via SITHS Mina sidor.
Om du väljer Hämta nytt SITHS eID behöver ditt befintliga tas bort. Innan det tas bort behöver du bekräfta borttaget.
När du har bekräftat borttaget av Mobilt SITHS kan du hämta ett nytt via SITHS Mina sidor.
Under Om SITHS eID visas information om SITHS eID appen och ditt Mobilt SITHS. Här finns även licensinformation, länk till användarhandbok samt möjlighet att testa ditt Mobilt SITHS. Du kan även se vilken version av appen SITHS eID som är installerad.
Licensinformation, användarmanual och tjänsten för att testa eID ligger samtliga på externa webbsidor, väljer du att gå vidare öppnas dessa i din enhets webbläsare.
EnhetsID är en unik identifierare för varje installation av SITHS eID-appen på respektive mobil enhet. Denna kan användas för att spåra aktivitet och vid utredning av eventuellt missbruk vid användning av i samband SITHS eID. Identifieraren blir unik per app-installation och hämtas från operativsystemet om den redan finns eller skapas i programkod vid första uppstart av appen.
För att kunna härleda EnhetsID till en fysisk mobil enhet som tillhör en användare måste organisationen ha implementerat någon form av Mobile Device Management eftersom tillverkarna inte längre låter apputvecklare att spåra den fysiska mobila enhetens faktiska identitet.
Vid uppdatering av Mobilt SITHS från 1.0.6 kommer ditt SITHS eID behöva bytas ut.
När ditt Mobilt SITHS närmar sig sista giltighetsdatum kommer du få en uppmaning att aktivera och hämta ett nytt. Du kan även välja att fortsätta använda ditt befintliga Mobilt SITHS. Varningen kommer att visas tills du hämtat ett nytt Mobilt SITHS.
Om Mobilt SITHS har fel tillitsnivå jämfört med vad tjänsten begär visas följande meddelande:
Om SITHS eID appen misslyckas med att få svar inom en viss tid vid anrop till servern slutar appen att försöka få kontakt och visar meddelande om att tidsgränsen har passerats. Prova då att starta om processen.
Om din mobila enhet inte är uppkopplad till internet pga av bristfällig uppkoppling eller inget nätverk så visas detta meddelande. Kontrollera din uppkoppling och prova igen.
Om appen inte hittar någon giltig begäran om legitimering eller underskrift visas detta meddelande. Prova att starta om processen.
För att kunna använda Mobilt SITHS eID behöver du något lås på din telefon. Om din enhet saknar lås visas detta meddelande.
Om din mobila enhet inte uppfyller kraven visas detta meddelande. För att kunna använda appen behöver du en enhet som uppfyller kraven på hårdvara. Kontakta din systemadministratör eller IT-avdelning.
Vid aktivering av nytt eID kan QR-koden eller personnummer läsas in på ett felaktigt sätt. Om detta sker visas detta meddelande. Du behöver då scanna in QR-koden igen samt ange ditt personnummer igen för att komma vidare.
Om du skannar en felaktig QR-kod vid utfärdande av Mobilt SITHS visas detta meddelande efter du har försökt skriva in ditt personnummer.
Detta kan hända om du under utfärdandet av Mobilt SITHS skannar en QR-kod:
Om du under aktiveringsflödet har anger fel personnummer kommer appen visa dig antal försök kvar tills du behöver starta om aktiveringsflödet och skapa en ny QR-kod.
Om du anger fel personnummer fler än 5 gånger visas detta meddelande.
Om enheten inte kan hämta ditt slutgiltiga certifikat under aktiveringsflödet efter val av legitimeringskod visas detta meddelande.
Inträffar om du under legitimerings- eller underskriftsflödet skannar en felaktig QR-kod visas detta meddelande.
Detta kan hända om du under legitimerings- eller underskriftsflödet skannar en QR-kod:
Du har möjligheten att kunna kopiera ett identifikationsnummer för att sedan skicka det till supporten.
Inträffar om SITHS eID Mobilklient inte kan kontakta Autentiseringstjänsten som används för att förmedla pågående begäran om Legitimering eller Underskrift
Inträffar om SITHS eID Mobilklient inte kan kontakta Utfärdandeportalen för Mobilt SITHS som används för att hämta inställningar för appen.
Inträffar om något går fel när du försöker byta din legitimeringskod