|
Från och med version 2.0 av appen införs inbyggt stöd för autentiseringslösningar baserade på Dubbelriktad TLS/Mutual TLS (mTLS). Beroende på vilken paketering av appen som installeras fås alltså en eller båda autentiseringslösningarna:
|
Appen gör det möjligt för användare att legitimera sig och skriva under med sitt SITHS-kort i tjänster och system som har stöd för någon av de två autentiseringslösningar som finns för SITHS. Denna användarhandbok fokuserar på den del av appen som möjliggör autentiseringslösningar baserade på out-of-band-teknik
För mer information om:
Se sidan Teknisk information vid användning av SITHS
Förutsättning | Autentiseringslösningar baserade på out-of-band teknik | Autentiseringslösningar baserade Dubbelriktad TLS/Mutual TLS (mTLS) |
---|---|---|
Kortläsare finns ansluten till datorn | X | X |
Användaren har en giltig SITHS e-legitimation på kort | X | X |
Tjänsten måste följa Referensarkitekturen för identitet och åtkomst och ansluta via en egen IdP eller Ineras IdP, se Att ansluta e-tjänster för autentisering med SITHS eID | X | Bör följa |
Appen är installerad på datorn: Ladda ner SITHS eID-app för Windows | X | |
Att den tjänst som Användaren försöker logga in i är ansluten till en IdP som i sin tur är ansluten till Autentiseringstjänsten, se Att ansluta e-tjänster för autentisering med SITHS eID
| X | |
Datorn sitter på ett nätverk som är öppet för kommunikation mot Autentiseringstjänsten och Utfärdandeportalen, se Nätverksinställningar för tjänster inom identitet och åtkomst.
| X | |
SITHS eID-app för Windows MD (SAC minidriver) är installerad på datorn: Ladda ner SITHS eID-app för Windows | X | |
Klientdatorn och servern som driftar den Tjänst som ska kontrollera användarens certifikat behöver ha nätverksåtkomst enl. Nätverksinställningar för SITHS Certifikatsutfärdare | X |
SITHS-eID appen för Windows finns i ett antal olika paketeringar som innehåller olika funktionalitet. Beroende på behoven hos respektive organisation eller användargruppering behöver rätt paket installeras.
Versioner av SITHS eID-appen för WindowsInera supporterar den:
Vid felanmälan kan Inera komma att kräva att felet återskapas i någon av följande versioner:
HårdvaraSITHS-kortFöljande SITHS-kort supporteras:
Kortläsare
För att använda appen tillsammans med SITHS eID på kort krävs en smartkortläsare. Merparten av alla kortläsare på marknaden och som som endast ansluts till en dator åt gången bör fungera. Nedan återfinns en lista över smartkortläsare som supporteras. Kortläsare som läser kortet chip
Kortläsare som läser kortets chip och har extern pin-pad
För kortläsare med extern pin-pad fungerar inmatning av pin-kod på den externa pin-paden endast:
MjukvaraOperativsystem
* - SAC minidriver släpptes innan Windows releasen tillgängliggjordes. Support ges, men ev. behov av rättningar som beror på version av Windows kommer först släppas i en senare version av SAC ** - SAC supporteras på Windows Server 2012 and 2012R2 enligt Thales release notes, men då det saknas en certifiering för SITHS äldre kortprodukter fungerar inte installationen så som den ser ut inom SITHS eID-app för Windows utan användare accepterar insallation av ej signerade drivrutiner. Detta påverkar möjligheten att installera SITHS eID-app för Windows i MD-paketering på Windows Server 2012 och 2012R2 som tyst installation. WebbläsareFöljande webbläsare supporteras så länge den version som används också supporteras av tillverkaren av respektive webbläsare:
|
Se Termer och begrepp Identifieringstjänst SITHS
För nedladdning och information kring installation, se Ladda ner SITHS eID-app för Windows
Första gången du använder ett SITHS-kort med appen behöver du registrera ditt kort innan du kan använda det för legitimering och underskrift.
När appen startar tas du vid behov till registreringsflödet. Om ditt SITHS-kort behöver registreras kommer din legitimeringskod att efterfrågas.
När registreringen är klar visar appen "Klar att användas".
OBS! Legitimering kräver att ditt SITHS-kort är registrerat. Registreringsflödet startar automatiskt vid behov, se användarflödet "Registrera kort".
Starta inloggning i den tjänst du vill använda och välj SITHS eID på denna enhet.
För att kunna logga in med SITHS eID måste tjänsten stödja detta.
Appen startas automatiskt och visar vilken tjänst du försöker logga in i. Ange din legitimeringskod och tryck på Legitimera (eller enter/retur på tangentbordet).
Normal legitimering | Legitimering vid kritiska moment |
---|---|
Du har 3 försök att ange rätt kod, Efter 3 felaktiga försök blir legitimeringskoden på ditt SITHS-kort låst. Legitimeringskoden kan låsas upp med hjälp av din puk-kod enligt vanlig rutin.
Förutsatt att din e-legitimation är giltig, har en tillitsnivå som tjänsten accepterar och du som användare har behörighet för att använda tjänsten blir du nu inloggad.
Efter lyckad inloggning återgår appen till "Klar att användas" och fokus återgår till tjänsten.
Underskriftsflödet startar alltid när du redan är inloggad i en tjänst och oftast behöver du inte välja hur du skriver under. Om du behöver välja, välj alltid SITHS eID på denna enhet.
Appen startas automatiskt och visar
Du har 3 försök att ange rätt kod, Efter 3 felaktiga försök blir legitimeringskoden på ditt SITHS-kort låst. Legitimeringskoden kan låsas upp med hjälp av din puk-kod enligt vanlig rutin.
Förutsatt att din e-legitimation är giltig, har en tillitsnivå som tjänsten accepterar och du som användare har rätt behörighet slutförs nu underskriften.
Efter lyckad underskrift återgår appen till "Klar att användas" och fokus återgår till tjänsten.
Om du har angett fel legitimeringskod 3 gånger i följd kommer kortet att bli låst. För att låsa upp det måste du ange din PUK-kod och välja en ny legitimeringskod.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Dessa användarflöden fungerar först när den kommande SITHS eID Portal har lanserats. |
Aktivering av nytt SITHS eID på kort för tillitsnivå 3Aktivering av ett nytt SITHS eID sker med hjälp av en kortadministratör. Vid aktivering kommer du att få välja en ny säkerhetskod som sedan används för legitimering och underskrift.
Hämta extra eller uppdaterat SITHS eIDOm ett nytt legitimeringscertifikat finns tillgängligt för hämtning så kan detta göras via SITHS eID Mina sidor. När certifikatsbegäran skapas i samband med hämtning av det nya certifikatet behöver du ange din legitimeringskod.
Hämta nytt underskriftscertifikat
Upplåsning av SITHS eID med Mobilt SITHS eID eller ID-administratörOm din legitimeringskod eller underskriftskod har blivit låst kan låsa upp denna antingen genom Mina sidor med hjälp av mobilt SITHS eID eller genom att besöka en kortadministratör. Beroende på om din legitimeringskod och/eller underskriftskod är låst kommer du få möjlighet att låsa upp en eller båda koderna.
|
Inställningar öppnas genom att klicka på kugghjulet längst uppe till höger.
Steg 1 | Steg 2 |
---|---|
Denna funktion låter dig byta din nuvarande legitimeringskod mot en ny. Du kommer åt funktionen genom att Öppna inställningar och välja "Byt Legitimeringskod (PIN1)". För att byta legitimeringskod anger du först din nuvarande kod samt den nya koden två gånger.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Denna funktion låter dig byta din nuvarande underskrirftskod mot en ny. Du kommer åt funktionen genom att Öppna inställningar och välja "Byt Underskriftskod (PIN2)". För att byta underskriftskod anger du först din nuvarande kod samt den nya koden två gånger.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Underskriftskoden krävs inte för att använda appen men om du på något sätt lyckats låsa underskriftskoden så går det bra att låsa upp den med hjälp av appen. För att låsa upp underskriftskoden måste du ange din PUK-kod och välja en ny underskriftskod.
Eftersom upplåsning av underskriftskod inte krävs för att använda appen påbörjas inte upplåsningsflödet automatiskt när ett kort med låst underskriftskod sätts i kortläsaren. Istället ändras menyvalet under inställningar från "Byt underskriftskod (PIN2)" till "Lås upp underskriftskod (PIN2)" om underskriftskoden är låst. |
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Under Om SITHS eID visas information om appen. Här finns även licensinformation och länk till användarhandboken (denna sida som du läser just nu).
Licensinformation och användarmanual ligger på externa webbsidor, väljer du att gå vidare öppnas dessa i datorns webbläsare.
Om SITHS eID går även att öppna från startsidan för appen om inget kort finns anslutet
En länk som tar dig till en extern webbsida, Testportalen, med standardwebbläsaren på din enhet. I Testportalen kan du testa ditt SITHS eID enligt instruktioner längre upp i denna användarhandbok.
Observera att testet för Underskrift inte testar Ineras Underskriftstjänst utan bara flödet hur det ska se ut för dig som användare.
En länk som tar dig till en extern webbsida, SITHS eID Portal, med standardwebbläsaren på din enhet. I SITHS eID Portal kan en behörig ID-administratör beställa och spärra SITHS eID för medarbetare inom sitt behörighetsomfång.
En länk som tar dig till en extern webbsida, SITHS eID Mina sidor, med standardwebbläsaren på din enhet. I SITHS eID Mina sidor kan en innehavare av SITHS eID se och hämta sina egna SITHS eID till SITHS-kort. Användaren kan även visa, hämta och spärra Mobilt SITHS.
Under rubriken PROGRAMVARA visas aktuell programvaruversion.
Under "Aktivt SITHS eID" visas namnet på den person som det aktiva kortet är utgivet till. Genom att klicka på namnet kan du få mer information om innehållet på kortet. Om fler än en kortläsare är ansluten till datorn så kan du via denna funktion byta aktivt kort (se rubrik 4.4.1).
Om flera kortläsare och SITHS eID finns anslutna till datorn kommer endast ett av dessa att vara aktivt och användas för legitimering och underskrift. Byte av aktivt kort sker i appen genom att du klicka på "kugghjulet" (inställningar), och därefter på namnet under rubriken ”AKTIVT SITHS EID”. Om flera kortläsare finns anslutna presenteras dessa i en lista där aktivt kort kan väljas.
OBS: Byte av aktivt kort kan endast göras innan du påbörjar en legitimering eller en underskrift.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 | Steg 4 |
---|---|---|---|
Om flera SITHS eID finns anslutna vid start av appen så kommer ett av dessa att väljas. Om det kort som valdes är ogiltigt kommer ett felmeddelande att visas som beskriver problemet. Om detta uppstår behöver användaren byta till ett giltigt SITHS eID, vilket kan göras genom den genväg som i detta fall blir synlig.
Steg 1 | Steg 2 |
---|---|
Genom att klicka på knappen "Visa och välj aktivt SITHS eID" kommer du direkt till sidan för att byta aktivt SITHS eID, som visas ovan och som gör det möjligt att välja ett annat SITHS eID.
Funktioner för att visa vilka certifikat på kortet finns tillgängliga genom att klicka på "kugghjulet" (inställningar), och därefter på namnet under rubriken ”AKTIVT SITHS EID”.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Det är möjligt att visa och exportera ett certifikat genom att klicka på knappen "Visa certifikat" i listan med kortinnehåll.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 | |
---|---|---|---|
Tillitsnivå för aktuell e-legitimation förutsätter att e-legitimationen på kortet överensstämmer med den miljö appen går emot. Aktuell tillitsnivå hämtas från Autentiseringstjänsten som i sin tur hämtar detta från LoA Administration
Det är möjligt att tabort ett certifikat på kortet genom att klicka på knappen "Tabort certifikat" i listan med kortinnehåll. Vid borttagning av ett certifikat krävs att du anger legitimeringskoden för att bekräfta borttagningen.
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Följande tangentbordsgenvägar finns tillgängliga vid användning av appen.
Tangentbordsinmatning | Beskrivning |
---|---|
F5 | Laddar om appen och anslutna kort samt läser in både lokal och central konfiguration på nytt och försöker att återupprätta anslutning till centrala tjänster. |
SITHS eID-appen har stöd för att visa meddelanden som konfigurerats centralt. Denna funktion kan användas för att informera användare om exempelvis störningar och kommande förändringar. Meddelanden konfigureras per operativsystem och för en utsatt tidsperiod. Meddelandena visas när appen startar och när ett korts sätts i kortläsaren. Användaren kan välj att sluta visa varje specifikt meddelande genom att bocka i rutan "Visa inte meddelandet igen".
Om installationspaket av typen ENV har installerats så är det möjligt att byta aktiv miljö medans applikationen körs. Detta görs antingen via:
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
Steg 1 | Steg 2 | Steg 3 |
---|---|---|
När du stänger appen med krysset i övre högra hörnet så minimeras den till aktivitetsfältet längst nere till höger (bredvid klockan). Detta leder till minskad uppstartstid för appen nästa gång den ska användas. Om du råkat avsluta appen gör det ingenting då den startas automatiskt igen när den behövs.
I vissa situationer kan appen behöva avslutas helt, t.ex. för att säkerställa att konfigurationsfiler läses om. Detta utförs genom att högerklicka på ikonen i aktivitetsfältet och därefter välja "Avsluta". Ett alternativ till detta är att använda sig av tangentbordsgenvägen F5 för att ladda om appen som beskrivs under rubriken "Tangentbordsgenvägar".
OBS! Felsökningsläget förblir aktivt även efter omstart av appen och datorn. Glöm inte bort att Inaktivera felsökning och vid behov Rensa loggen när ni är klara. |
I appen kan användaren enkelt aktivera felsökningsläge. Denna aktivering utökar loggningen för och underlättar för en administratör att undersöka vad som har gått fel.
För att aktivera felsökning högerklickar du på programikonen nere till höger i aktivitetsfältet. Gå in på Felsökning och sedan klicka på Aktivera felsökning.
Felsökningsläget körs i kombinerat läge både med och utan DEBUG-log oavsett vilka inställningar appen har i sin NLog.config fil.
Starta sedan med att rensa loggfilen för att säkerställa att du bara får med det fel du just nu försökera återskapa
Välj sedan att spara filen och skicka in den i supportärendet:
Om du sedan högerklickar igen kan du välja mellan att:
Detta steg förutsätter att du har administrativa rättigheter på datorn. |
OM Windowsappen inte startar kan du starta Debug-läge genom att aktivera detta i en konfigurationsfil
För information om hur loggning aktiveras för SAC minidriver och autentiseringslösningar baserade på Dubbelriktad TLS/Mutual TLS (mTLS), se Ladda ner SITHS eID-app för Windows och rubriken "Konfiguration efter installation".
För varje felmeddelande visas ett transaktions-ID som kan skickas med till Inera vid supportärenden för att felsöka just denna transaktion.
Felmeddelanden kan presenteras antingen som en egen vy, eller som ett meddelande i existerande vy. Detta kapitel visar vilka felmeddelanden som kan uppstå i applikationen och ger information kring varför de uppstår och vad som skulle kunna utföras för att åtgärda problemet.
Felmeddelande | Feltext | Orsak | Åtgärdsförslag | Exempelbild | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Anslutningen misslyckades (Autentiseringstjänst) | Kan inte nå autentiseringstjänsten. Gå tillbaka eller kontakta lokal IT om problemet kvarstår. | Ett fel uppstod vid anslutning mot en eller flera autentiseringstjänster vilket t.ex. kan bero på ett nätverksrelaterat problem eller ett internt problem på autentiseringstjänsten. | Kontrollera att nätverksförbindelsen är fungerande samt prova igen genom att klicka på knappen Tillbaka. Om problemet kvarstår kan appen behöva aktiveras i felsökningsläge för att få reda på mer detaljer kring problemet. | |
2 | Anslutningen misslyckades (Utfärdandeportal) | Kan inte nå konfigurationsservern. Gå tillbaka eller kontakta lokal IT om problemet kvarstår. | Ett fel uppstod vid anslutning mot utfärdandeportalen vilket t.ex. kan bero på ett nätverksrelaterat problem eller ett internt problem på utfärdandeportalen. | Kontrollera att nätverksförbindelsen är fungerande samt prova igen genom att klicka på Tillbaka. Om problemet kvarstår kan appen behöva aktiveras i felsökningsläge för att få reda på mer detaljer kring problemet. | |
3 | Din SITHS e-legitimation går ut om XYZ dagar | Din SITHS e-legitimation är på väg att bli ogiltig. Vänligen förnya din SITHS e-legitimation innan YYYY-DD-MM | Kort tid återstår tills att alla certifikat på kortet som är godkända för användning har passerat giltighetsdatum. I skrivande stund varnar appen 30 dagar innan SITHS eID blir ogiltigt. | Certifikaten på kortet behöver förnyas före det angivna datumet för att kortet kunna fortsätta användas. | |
4 | Ett oväntat fel har inträffat | Ett oväntat fel inträffade vid hämtning av uppdrag. Kontrollera internetanslutningen och vänligen försök igen senare. | Ett fel inträffade vid hämtning av uppdrag för legitimering eller underskrift som inte är känt sedan tidigare och därför inte kan beskrivas på bättre sätt. | Om problemet kvarstår krävs det att appen aktiveras i felsökningsläge för att få mer information om det oväntade felet. | |
5 | Fel tillitsnivå | Din e-legitimation har inte den tillitsnivå som krävs av den tjänst där du försöker legitimera dig eller skriva under. | En eller flera certifikat på kortet har inte den tillitsnivå (LoA-nivå) som krävs för att utföra legitimation och/eller underskrift hos en viss tjänst. | Använd ett annat kort med korrekt tillitsnivå och försök igen. | |
6 | Fel vid registrering | Ett oväntat fel uppstod vid registrering, vänligen försök igen senare. | Ett fel inträffade vid registrering som inte är känt sedan tidigare och därför inte kan beskrivas på bättre sätt. | Om problemet kvarstår krävs det att appen aktiveras i felsökningsläge för att få mer information om det oväntade felet. | |
7 | Inloggningen misslyckades | Försök igen. Kontakta support om felet kvarstår. | Begäran om Legitimering eller Underskrift saknas i Autentiseringstjänst när appen försöker hämta aktiva begäran. | Be användaren börja om hela Legitimeringen eller Underskriften från början i aktuell tjänst. Om problemet kvarstår krävs det att appen aktiveras i felsökningsläge för att få mer information om det oväntade felet. Felanmäl skickas därefter till lokal IT. | |
8 | Inloggningen misslyckades - ENV-paket som stödjer miljöbyte | Denna SITHS eID-app tillåter byte av mijö. Detta fel kan bero på att fel miljö är aktiv. Byt miljö nedan eller starta om appen och försök igen. | Appen är aktiv mot en miljö (t ex. QA-miljön) och användaren startar en inloggning i en annan miljö (t ex. TEST-miljön). Detta beror alltså på att SITHS eID-appen inte hittar inloggningbegäran i den miljö som den är aktiv emot. | Be användaren säkerställa att hen loggar in i den miljö som appen är aktiv emot. Om problemet kvarstår krävs det att appen aktiveras i felsökningsläge för att få mer information om det oväntade felet. Felanmäl skickas därefter till lokal IT. | |
9 | Klienten uppfyller inte kraven | Klienten uppfyller inte kraven avseende version av operativsystem och applikation. Se till att du har den senaste versionen av applikationen installerad och försök igen. Om problemet kvarstår vänligen kontakta support. | Klientens version av operativsystem och/eller appen har spärrats för användning. | Uppgradera till en ny version och starta om appen. | |
10 | Konfigurationen kunde inte hämtas | Applikationens konfiguration kunde inte hämtas ifrån servern. Prova igen lite senare. | Problem uppstod när konfiguration skulle hämtas från utfärdandeportalen vilket t.ex. kan bero på ett nätverksrelaterat problem eller ett internt problem på utfärdandeportalen. | Kontrollera att nätverksförbindelsen är fungerande samt prova igen. Om problemet kvarstår kan appen behöva aktiveras i felsökningsläge för att få reda på mer detaljer kring problemet. | |
11 | Konfigurationen kunde inte valideras | Applikationens konfiguration kunde inte valideras. Detta kan bero på att du har en för gammal version av applikationen eller att någon har försökt att utföra olagliga förändringar i den. | Konfigurationens signatur kunde inte valideras vilket antingen beror på att appen inte har rätt verifieringsnyckel eller att någon har utfört ändringar i konfigurationen efter att den signerades. Om appen inte har rätt verifieringsnyckel behöver appen uppdateras till en ny version. | Avinstallera och installera om appen för att ta bort eventuellt modifierad konfiguration och påtvinga att ny konfiguration hämtas. Om problemet kvarstår behöver appen uppgraderas till en ny version. | |
12 | Kortet kan inte läsas | Kortet kunde inte läsas vilket kan bero på att du använder ett kort som inte stödjs av systemet, eller som inte innehåller några giltiga certifikat. | Inga certifikat hittades på kortet vilket kan bero på att antingen ett felaktigt kort eller ett tomt kort används. | Kontrollera att ett korrekt kort används som innehåller giltiga certifikat med rätt LoA-nivå. | |
13 | Legitimeringskoden är låst | Ingen. Appen startar med överskriften "Legitimeringskoden är låst" | Användaren har angivit fel legitimeringskod 3 gånger i följd i något användningsfall | Ange puk-kod och välj en ny legitimeringskod. Om användaren inte har ett pin-brev eller puk-brev kan ett nytt beställas av en behörig ID-administratör. | |
14 | Oväntat fel har inträffat | Ett oväntat fel inträffade när appen skulle laddas. Om problemet kvarstår vänligen kontakta support. | Ett fel inträffade vid start av applikationen som inte är känt sedan tidigare och därför inte kan beskrivas på bättre sätt. | Om problemet kvarstår krävs det att appen aktiveras i felsökningsläge för att få mer information om det oväntade felet. | |
15 | Problem att läsa kort | Problem uppstod när appen skulle läsa kort. Detta kan bero på att drivrutiner saknas på grund av en tidigare avinstallation som har skett utan omstart. Avinstallera appen, starta om datorn, och installera sedan om appen. Om problemet kvarstår vänligen kontakta support. | Detta fel visas när appen inte kan läsa kort på grund av problem med drivrutiner för smartkort och/eller kortläsare. Detta kan uppstå om en version av appen avinstalleras och en annan version sedan installeras utan mellanliggande omstart, vilket leder till att drivrutinen kan bli korrupt. | Avinstallera appen via "Appar och funktioner" Vid en korrupt installation kan ibland flera installationer visas i listan och man behöver då avinstallera samtliga. Starta sedan om datorn och installera sedan om appen. | |
16 | Registreringen misslyckades | Legitimering och underskrift kanske inte fungerar. Du kan antingen trycka på "Försök igen" eller stänga ner appen helt och starta den igen för att göra ett nytt försök. | Ett fel uppstod vid registrering mot en eller flera autentiseringstjänster vilket t.ex. kan bero på ett nätverksrelaterat problem eller ett internt problem på autentiseringstjänsten. | Kontrollera att ett giltigt kort används och att nätverksförbindelsen är fungerande samt prova igen. Om problemet kvarstår kan appen behöva aktiveras i felsökningsläge för att få reda på mer detaljer kring problemet. | |
17 | Registrering misslyckades | Din e-legitimation är inte tillåten att registreras. Du kan antingen trycka på "Försök igen" eller stänga ner appen helt och starta den igen för att göra ett nytt försök. | Kortet innehåller certifikat som inte är tillåtna för registrering vilket kan t.ex. bero på felaktig LoA-nivå. | Kontrollera att ett korrekt kort används som innehåller giltiga certifikat med rätt LoA-nivå. | |
18 | Registrering misslyckades | Kortet kunde inte registreras på ett korrekt sätt, kontrollera att kortet är giltigt och att det inte har revokerats. Kontakta support om problemet kvarstår. | Kortet innehåller inte några certifikat som är tillåtna för registrering. | Kontrollera att ett korrekt kort används som innehåller giltiga certifikat med rätt LoA-nivå. | |
19 | SITHS e-legitimation saknas | Kortet saknar giltiga SITHS-certifikat. | Kortet innehåller inte några giltiga SITHS-certifikat som kan användas för legitimering och/eller underskrift. | Kontrollera att ett korrekt kort används som innehåller giltiga certifikat med rätt LoA-nivå. | |
20 | SITHS e-legitimation utgånget | SITHS e-legitimation har passerat giltighetsdatum och går inte längre att använda. | Alla certifikat på kortet som är godkända för användning har passerat giltighetsdatum vilket betyder att det inte längre går att använda. | Certifikaten på kortet behöver förnyas för att kortet ska kunna användas. | |
21 | Windowstjänsten för smartkort körs inte | Windowstjänsten för smartkort körs inte. Vänligen starta tjänsten för att använda applikationen. Om problemet kvarstår vänligen kontakta support. | Detta fel visas när Windowstjänsten för smartkort (Tjänstnamn: SCardSvr, Visningsnamn: Smart Card) inte körs. Denna tjänst krävs för att appen ska kunna kommunicera med smartkort. | Säkerställ att IT-organisationen alltid har denna tjänst startat genom grupp principer. Starta tjänsten manuellt . Detta kan göras genom att:
Tjänsten kan även startas i kommandotolk med administratörsrättigheter genom att exekvera kommandot sc start SCardSvr. |