Unable to render embedded object: File (Inera-logo-1.0-färg_mindre.png) not found.


Fråga 1: Finns det någon form av synligt bevis i mitt dokument på att underskriften är gjord, utan att behöva analysera certifikatinformation?

  • Tjänsterna kommer att stödja vattenstämpel i en senare version. Den sista sidan i dokumentet kommer då att innehålla vattenstämplar, en för varje signatär. Tills den funktionen finns på plats så måste man använda Adobe Acrobat Reader.

Fråga 2: Kan jag ladda upp ett Word-dokument för signering?

  • Det komer att vara möjligt att i en senare version ladda upp Word-dokument. Tjänsten konverterar till PDF och hanterar signering.

Fråga 3: Är tjänsten tillgänglig enligt webbdirektivet, DOS-lagen?

  • Underskriftstjänsten - Webb håller på att utvecklas så att den följer standarden WCAG 2.1 AA. Just nu finns det några avvikelser men de kommer att åtärdas i en kommande version.

Fråga 4: Det jag ser på skärmen, hamnar det i underskriftscertifikatet?

  • Tjänsten använder sig av underskriftsprofiler som styr det som hamnar i certifkatet och som visas på skärmen. När signeringsuppdraget läggs upp av administratären så pekas det ut vilken profil som gäller för respektive signatär. På skärmen ser signatären det som kommer att hamna i underskriftscertifikatet för den underskriftsprofil som administratören bestämt.  Det finns saker man bör tänka på om man vill ha med organisationsnummer. Potentiellt kan det uppstå avvikelser mellan det som syns på skärmen och det som hamnar i certifikatet. Mer om detta i denna artikel.

Fråga 5: Varför kan jag inte beställa Underskriftstjänsten - API?

  • Möjligheten att beställa Underskriftstjänsten - API kommer i en senare version.

Fråga 6: Som signatär kan jag logga in i tjänsten med SITHS kort på denna enhet men jag kan inte signera med den metoden, hur kommer det sig?

  • Enbart metoderna SITHS eID på denna enhet och SITHS eID på annan enhet är tillgängliga för signering. Dessa metoder bygger på out-of-band teknik och det är enbart dessa som är tillåtna för signering. Det finns mera att läsa om skillnaderna mellan metoderna här.
  • Inera planerar att ändra så att enbart de metoder som är aktuella för signering kan användas för inlogggning för signatären.

Fråga 7: Vilka signeringsuppdrag kan jag se som administratör?

  • Du kan bara se de signeringsuppdrag som du har lagt upp själv. I en kommande version ska du kunna se alla signeringsuppdrag som är upplagda i den organisation som du tillhör.

Fråga 8: Som signatär fick jag ingen notifering om att administratören hade avbrutit signeringsuppdraget, ska det vara så?

  • Detta uppstår vid sekventiell signering och är en känd avvikelse som kommer att åtgärdas i en kommande version.

Fråga 9: Kan jag som signatär logga in i applikationen via url:en för tjänsten?

  • Nej, enbart administratörer kan logga på detta sätt Signatärer måste använda den länk som finns i den notifiering som signatären får för ett specifikt uppdrag. Väl inne i tjänsten kan signatären se sina uppdrag.

Fråga 10: Min PDF-läsare säger att valideringen av signeringen inte är TRUSTED, vad betyder det och hur kan jag åtgärda det?

  • För PDF-visare, som Adobe Reader eller andra liknande program, spelar certifikat en roll när det gäller att autentisera digitalt signerade dokument eller skyddade filer. Om ett Root CA inte är betrott innebär det att PDF-visaren inte har förtroende för certifikaten som används för att skydda eller signera PDF-filer.
  • För att lösa detta problem måste du vanligtvis lägga till det icke-trustade Root CA-certifikatet i PDF-visarens lista över betrodda certifikat. Det kan vara en del av säkerhetsinställningarna eller certifikat hanteringsfunktionen i programmet. När du har lagt till det icke-trustade certifikatet kommer PDF-visaren att lita på filer som är signerade eller skyddade med detta certifikat.
  • För mer information angående Root CA som används i Underskriftstjänsten hänvisar vi till Anslutningsguide till Underskriftstjänsten - Bas.  Länken för nedladdning av Root CA för produktion finns här: https://crl.signatureservice.se/rootCA/


Fråga 11: Varför måste jag välja medarbetaruppdrag vid signering?

  • För att detta fenomen ska uppstå, dvs medarbetaruppdragsval  krävs både vid inloggning och signering, krävs att följande villkor uppfylls:
    • Den organisation som du vill signera för har registrerat flera vårdgivare för samma organisationsnummer
    • Du har flera medarbetaruppdrag för samma organisation
    • Du ska skriva under med en underskriftsprofil som ska innehålla organisation


Fråga 12: Varför visas inte ÅÄÖ i filnamnet? 

Det finns ett scenario då svenska tecken inte kan hanteras för filnamnet. Detta är ett känt fel och ska åtgärdas i framtida release.
Använder man adobe acrobat plug in i webbläsaren och laddar ner dokumenten i “mina uppdrag”-vyn så kommer först en förhands vy som öppnas i adobe acrobat flik vilket inte kan tolka ÅÄÖ. Då ersätts de med frågetecken. När man sedan laddar ner dokumentet i adobe acrobat så har filnamnet understrykning där man förväntas ha å,ä, eller ö.

Används inte Adobe acrobat plug in vid nedladdning av dokumentet i ”Mina uppdrag”-vyn så påverkas inte de svenska tecknen i filnamnet (går att inaktivera det tillfälligt i webbläsaren). Svenska tecken i filnamnet påverkas inte heller om man laddar ner dokumenten direkt inuti uppdraget (även om man har adobe acrobat plug in i sin webbläsare).



  • No labels