Fråga 1: Behövs det separata stödtjänster per e-tjänst på en och samma organisation?

  • Nej, sätt upp en lokal stödtjänst som servrar fler e-tjänster, dock om de ska ha olika "Display Names" så måste detta separeras i olika profiler i stödtjänsten.

Fråga 2: Kan applikationen (stödtjänsten) köras i container/Docker?

  • Ja, det är möjligt.

Fråga 3: Visst finns det certifikat i lösningen som måste underhållas?

  • Ja, på samma sätt som Metadata mellan SP och IdP så finns det certifikat som signerar meddelanden mellan Stödtjänsten och Underskriftstjänsten som måste livscykelhanteras.

Fråga 4:  Finns det fler certifikat än det för Stödtjänsten?

  • Ja om man vill ha mTLS-autentisering på API:et mellan e-tjänst och Stödtjänsten så behövs det. Detta rekommenderats för annars så är det fritt fram för de som kan prata med Stödtjänsten och dess API att initiera en signatur.

Fråga 5:  Kommer man behöva någon brandväggsöppning från stödtjänsten till någon tjänst utanför vår organisation?

  • Ja, eftersom funktionen för validering av signerade dokument finns i Stödtjänsten så måste den kunna ladda ner CRL-filer från Cn som signerar dokumenten.
  • Denna CDP (CRL Distribution point) är publicerad på internet från CGI:s sida och laddas ner via port 80.
  • Ingen externt utgående trafik behövs.

Fråga 6:  Vilka andra externa tjänster behöver Stödtjänsten?

  • Korrekt tid är ett krav, dvs ni måste se till att Stödtjänstens servrar går korrekt och synkroniserar mot en säker tids-källa (NTP), och att servertiden inte drar sig.
  • Kopplingen till en Redis-databas som antingen sätts upp av er själva eller med hjälp av CGI, om ni inte redan har en som kan användas.

Fråga 7:  Hur pratar e-tjänsten med Stödtjänsten?

  • Ett SOAP-API över mTLS.

Fråga 8:  Vad är det vanligaste felet som kan uppstå?

  • I och med att Google Chrome 80 ändrade säkerheten med kakor så orsakar att e-tjänster tappar användarnas session från det de sänder requesten till den centrala miljön och sedan tar tillbaka den.
  • En signatur slutförs inte korrekt om e-tjänsten inte har koll på användarens inloggade session och sedan ger tillbaka den via API:et till stödtjänsten. 

Fråga 9: Vilka miljöer finns det av Underskriftstjänsten?

  • Systemtest (SIT) – kan också benämnas bara test, Integration test, dev integrations test osv Funktion är 100% lik produktion, dock ej kapaciteten och klustringen.
  • Acceptanstest (AT) – Kan benämnas som stage eller QA eftersom denna är 100% lik produktion i uppbyggnad och kapacitet.
  • Produktion (Prod)

Fråga 10: Går det att skapa organisationsstämplar?

  • Nej, enligt eIDAS så är en stämpel kopplad till Juridisk person och Sverige och Sweden connect saknas idag e-legitimations-scheman för eID:n utställda till en juridisk person.
  • Tekniskt så skulle tjänsten kunna skapa en organisationsstämpel om det fanns ett eID-schema för juridisk person.
  • Tillsvidare så skapar tjänsten signaturer utställda till enbart fysiska personer, men eller utan organisationstillhörighet (läs mer om Underskriftsprofiler).

Fråga 11: Kan min organisations IdP användas för legitimering för elektronisk underskrift?

  • Nej, endast Ineras IdP kan användas i detta syfte. Däremot kan den egna IdP:n användas för autentisering. Se denna sida för mera information.
  • No labels