Dokumenthistorik

DatumVersionNamnFörändring

 

0.9Första version

 

0.91Granskning/korrigering av dokument










Innehåll



1. Loggtjänst 3.0 Release Notes

Releasedatum: Mars 2023


Tjänsten har omarbetats då tjänsten helt har skrivits om med hjälp av modernare ramverk och driftmiljö. Eftersom tjänsten brutits ut ur den äldre plattformen för Säkerhetstjänster så har tjänsten nu ny och egen adress.

Notera att det numera är samma adress för både Sjunet- och Internet-access och detta kan vid vissa lokala nät ge konnektivitetsproblem, se sidan Nätverksinställningar för IAM-tjänster för felsökningsguide och nätdesign osv.

De sedan tidigare publicerade tjänstekontrakten är oförändrade med undantag för att version 1 inte längre stöds. I tillägg har två nya kontrakt skapats, GetLogsByOrder och GetFilesForOrderId, för att söka fram och hämta en större mängd loggar. De två nya kontrakten har version 1.

För de nya kontrakten görs en fråga efter loggar med kontraktet GetLogsByOrder som returnerar ett OrderId. OrderID:t är sedan inparameter till kontraktet GetFilesForOrderId som i sin tur returnerar länkar till sökresultatet som har packats ihop i ZIP-filer.


För att söka efter loggar har ett helt nytt gui skapats.




1.1. Sjunet

Ineras Loggtjänst är driftsatt i en konsoliderad Sjunet/Internetlösning tillsammans med andra infrastrukturtjänster inom Identitet och åtkomstområdet. se Nätverksinställningar för IAM-tjänster för detaljer, stödinformation och felsökningshjälp.

2. Förändringar

2.1. Icke-funktionella

  • Tidigare nämnd konsolidering av driftinstanser för Sjunet och Internet ger en ny adress till administrationsgränssnittet: https://loggtjanst.inera.se.

  • Den nya tjänsten får nya identiteter i Beställningsstödet och andra stöd (t ex integrationer.tjansteplattform.se). "Nationell Spärrtjänst" för respektive tjänstekontrakt. Adressering sker fortsatt mot Ineras logiska adress SE165565594230-1000.

2.2. Lagring

2.2.1. Persistens med blockkedjor

Loggarna sparas i loggtjänsten för att kunna följas upp avseende access till journaldata. Denna loggning reguleras i Patientdatalagen (PDL). Det är förståss viktigt att kunna garantera att loggarna lagras på ett sätt så att de inte kan förändras i efterhand för att t.ex dölja otillbörlig access. För att garantera detta har tagits fram en metod att lagra loggarna direkt i databasen och lägga till dessa loggar i blockkedjor (även dessa bor i databasen). För att kryptografiskt kunna validera blocken i blockkedjorna användes Merkel-träd där block av loggar läggs i noder med en hash av ingående loggar och dessa noder hanteras av övernoder som består av hashar av sina datanoder.

2.3. Webbgränssnitt

2.3.1.  Nytt utseende

Webbgränssnittet har fått ett nytt utseende men med övergripande samma funktionalitet som tidigare.

Se användarhandboken för mer detaljer kring arbete i gränssnittet för hämtning av loggar.


Beställ loggrapport

image2022-5-6_16-5-16.png
Klicka på bilden för en större version


Bekräfta loggrapport

image2022-5-6_16-30-40.png

Klicka på bilden för en större version


Hämta loggrapport

image2022-5-6_16-48-23.png

Klicka på bilden för en större version

2.4. Tjänstekontrakt

Två nya kontrakt, GetLogsByOrder och GetFilesForOrderId,, båda version 1. Inga funktionella förändringar i redan befintliga kontrakt av version 2. Nya adresser ifall man adresserar tjänsten direkt istället för att gå via NTjP. Vägvalen i tjänsteplattformen ändras under driftsättningen och konsumenter av kontrakten påverkas ej och behöver ej agera. Kontakta Inera kundservice vid tveksamheter.

2.4.1. Tillägg till TKB

  • StoreLog kontraktet accepterar som max 500 stycken loggar per anrop.
  • Vid samtliga hämta-kontrakt, förutom GetLogsByOrder, får man returnerat en queueTime om rapporten inte är klar inom 15 sekunder. I det läget går det dock inte att veta hur lång tid som kvarstår innan rapporten är klar så det rapporteras alltid 15 sekunder. Det måttet bör ses som en mintid innan man ska fråga igen men observera att det inte finns någon garanti för att rapporten är klar inom den tiden. Eventuellt måste man fråga igen.

3. Dokumentation

4. Support

Kontakta Ineras Kundservice


  • No labels