Innehållsförteckning

Revisionshistorik

Visa Revisionshistorik

Version

Datum

Aktör

Kommentar

1.0

 

Dokumentet Etablerat
1.01

 

Lagt till så information om koppling mellan app och miljö refererar till en och samma källa

1. Inledning

Testportalen för IdP används av slutanvändare för att testa samtliga inloggningsmetoder som en tjänst kan använda i Ineras IdP:

  • SITHS eID på denna enhet
  • SITHS eID på annan enhet
  • Net iD på denna enhet med SITHS e-legitimation

1.1. Förutsättningar

  1. Användaren behöver ha någon av SITHS klientapplikationer:
    1. SITHS eID - Inloggninsmetoderna "SITHS eID på denna enhet" och "SITHS eID på annan enhet" kräver att användaren har någon av SITHS eID apparna och en giltig e-legitimation, för mer information: Utgivning och användning av SITHS e-legitimation
    2. Net iD Enterprise - Inloggningsmetoden "Net iDdenna enhet med SITHS e-legitimation" behöver användaren ha Net iD Enterprise, för mer information: Programvaror och tillbehör för SITHS
  2. Användaren måste sitta på ett nätverk med korrekta Nätverksinställningar, för mer information: Adresser, brandväggsöppningar och routing

Error rendering macro 'excerpt-include'

User 'null' does not have permission to view the page.

1.2. Plattformskrav

Testportalen fungerar i de flesta webbläsare på de flesta operativsystem både på mobila enheter och datorer.

Klientapplikationerna Net iD och SITHS eID fungerar dock endast på vissa plattformar

  • Net iD, (inväntar länk)
    • Net iD Enterprise fungerar med de vanligaste webbläsarna på Windows, Mac och Linux. Dock finns det många beroenden till funktioner i respektive plattform som ibland leder till att det ändå inte fungerar. Allra bäst fungerar det på en helt vanlig installation av Windows och med Chrome, Internet explorer eller Edge
  • SITHS eID Windowsklient, se avsnittet "Plattformskrav" i Användarhandbok - SITHS eID Windowsklient
    • Kräver även att användaren har Net iD Enterprise
  • SITHS eID Mobilklient, se avsnittet "Plattformskrav" i Användarhandbok - SITHS eID Mobilklient


Väljer man att testa legitimering eller underskrift med SITHS eID på annan enhet kommer Testportalen i princip fungera på de flesta enheter som har en webbläsare.

1.3. Sökvägar till Testportalen

Testportalen är åtkomligt via länkar i SITHS eID-klienterna, SITHS Mina sidor eller via följande sökvägar:

1.4. Avgränsningar

Test via Testportalen för IdP inkluderar inte tester via infratstrukturkomponenterna

  • HSA
  • Underskriftsjänsten (användardelen av flödet kan dock testas)

2. Användarflöden

2.1. Starta Legitimering

Navigera till Testportalen för den miljö du vill utföra tester i:

2.1.1. Starta legitimering

Om du väljer SITHS eID på annan enhet kommer du få upp en QR-kod som ska skannas av SITHS eID Mobilklient

Fungerar endast tillsammans med SITHS eID Mobilklient

Användningsfall - SITHS eID på annan enhet

När du har tryckt på SITHS eID på annan enhet visas en QR-kod som du ska skanna med din mobiltelefon

Starta SITHS eID appen på din mobiltelefon och välj Skanna QR-kod

SITHS eID Mobilklient visar en användardialog som presenterar:

  • Namnet på tjänsten som begär att användaren ska legitimera sig, i vårt fall Testportalen
  • En uppmaning om att ange legitimeringskoden för sitt SITHS eID

2.1.2. SITHS eID på denna enhet

Om du väljer SITHS eID på denna enhet försöker webbläsaren automatiskt att starta SITHS eID appen på samma enhet

Detta användningsfall fungerar både med SITHS eID Windows- och Mobilklient

Användningsfall - SITHS eID på denna enhet

När SITHS eID appen startar visas en användardialog som presenterar:

  • Namnet på tjänsten som begär att användaren ska legitimera sig, i vårt fall Testportalen
  • En uppmaning om att ange legitimeringskoden för sitt SITHS eID

SITHS eID Windowsklient

SITHS eID Mobilklient

Eventuellt får du ett pop-up meddelande som frågar om du vill tillåta starta av SITHS eID appen på samma enhet.

2.1.3. Net iD på denna enhet med SITHS e-legitimation

Om du väljer Net iD på denna enhet med SITHS e-legitimationförsöker webbläsaren be dig om att välja ett SITHS eID (ett certifikat) via standardgränssnitt

Detta användningsfall fungerar:

  • Bara på datorer
  • Om användaren har Net iD Enterprise installerat
Anvädningsfall - Net iD på denna enhet med SITHS e-legitimation

Om Net iD Enterprise har lyckats importera certifikaten från ditt SITHS-kort till din dator presenteras en lista över SITHS eID (certifikat) som Ineras IdP accepterar för inloggning.

Välj ett certifikat och tryck OK

Denna användardialog ser olika ut beroende på vilken webbläsare du använder.

2.2. Testa Underskrift

2.2.1. Starta Underskrift

För användaren är "Test av Underskrift" i princip likadant som Test av Legitimering.

Skillnader mellan Test av legitimering och Test av underskrift. Test av underskrift

  • Inkluderar inte anrop mot Ineras Underskriftsjänst utan testar endast användarflödet vid Underskrift
  • Fungerar inte med Net iD Enterprise då Ineras Underskriftstjänst inte tillämpar denna metod

För att starta Test av underskrift måste användaren först Testa legitimering och därefter trycka på Start av Underskrift.

Det som skiljer för användaren är att hen, utöver namnet på tjänsten, får se ett "Underskriftsmeddelande" som representerar/beskriver den information som faktiskt undertecknas

Användningsfall - Starta Underskrift

SITHS eID Windowsklient

SITHS eID Mobilklient

3. Felhantering

3.1. Felmeddelanden

3.1.1. 417 - Inloggning avbruten

Feltext: 417 - Inloggning avbruten
Orsak: Användaren har tryckt på avbryt i SITHS eID appen eller i webbläsaren
Åtgärd: Tryck på Återgå till testportal och påbörja en ny legitimering

3.1.2. 417 - Certifikatet hittades inte

Feltext: 417 - Certifikatet hittades inte, sätt i kortet starta om din webbläsare och försök igen.
Orsak: Visas endast om användaren väljer inloggningsmetoden "Net iD på denna enhet med SITHS e-legitimation". Uppstår om webbläsaren inte hittar användarens certifikat och kan t ex. bero på att:

  1. Användaren trycker på Avbryt i dialogen där webbläsaren ber användaren välja certifikat
  2. SITHS-kortet sitter inte i kortläsaren
  3. SITHS-kortet som sitter i läsaren är inte till för den miljö av Testportal som valts
  4. Problem att läsa kortet (kan ex bero på dåliga/gamla drivrutiner för kortläsaren)
  5. Net iD Enterprise är inte installerad på användarens dator

Åtgärd: Starta om webbläsaren, säkerställ att ovan punkter är åtgärdade och försök igen.

3.1.3. 417 - Certifikatet är ogiltigt

Feltext: 417 - Certifikatet är ogiltigt
Orsak: Användaren har försökt att logga in med ett spärrat certifikat
Åtgärd: Tryck på Återgå till testportal. Om du valde metoden Net iD, måste du även starta om webbläsaren för att få upp dialogen om att välja certifikat på nytt. Eventuellt måste ett nytt SITHS-kort utfärdas


3.1.4. Inloggningsbegäran har gått ut.

Feltext: 417 - Inloggningsbegäran har gått ut. Försök igen.
Orsak: Användaren har väntat för länge med att presentera sin e-legitimation
Åtgärd: Tryck på Återgå till testportal. Om du valde metoden Net iD, måste du även starta om webbläsaren för att få upp dialogen om att välja certifikat på nytt.





  • No labels